Kritičarski karavan | Autsajderi i srednjeklasni luksuz
16983
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-16983,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive

Autsajderi i srednjeklasni luksuz

„Dečko iz poslednje klupe”

režija Tijana Vasić, Foto: A. Danguzov

U središtu komada nalazi se likovi u vidu profesora književnosti Hermana i njegovog učenika Klaudija „ dečka iz poslednje klupe“, veoma talentovanog za pisanje.

Klaudio privlači profesorovu pažnju sastavom u kojem govori o drugu iz razreda Rafi. Sastav se završava tako što će najaviti nastavak.

Profesor je u krizi srednjih godina, takođe u bračnoj krozi, supruga Huana ostaje bez posla u galeriji u kojoj radi…

Rafa, učenik o kojem Klaudio piše jeste dečko iz porodice visoke srednje klase, dok je da Klaudio autsajder . On želi da uđe u Rafin svet koji ga zanima a koji pomalo i prezire. Klaudio će sastave pisati kao priču u nastavcima. Profesoru raste uzbuđenje i interesovanje probuđeno talentom koji je prepoznao kod dečaka i ući u vrstu pakta sa njim. Podržaće Klaudijeve namere koje se mogu smatrati svojevrsnim prelaskom socijalno prihvatljivih granica. Majorga  piše komad kao suptilnu kritiku društva i vremena kojem pripada. Kućna pomoćnica u Rafinoj porodici Elijana će ih napustiti, jer je Rafina majka Ester optužila da joj je ukrala jaknu ( Elijana je uzela jaknu iz kese sa stvarima koje je trebalo odneti u Crveni krst). Ester će zatim  silno žaliti zbog toga….

Dramaturškinja Aleksandra Jovanović obrađuje komad u više ravni, suptilno razdvaja svetove koje gledamo na sceni: Klaudijev svet, Rafin, profesorov….koji neminovno „ulaze“ jedan u drugi. Klaudio je i protagonist i narator koji nama lično priča priču, igra ga ubedljivo Nikola Mijatović k.g. Igra ansambla: Daniela Kovačevića, Sanje Radišić, Dejana Karlečika, Milana Kolaka, Nataše Ilin je složna i potpuno u službi priče.

Rediteljka Tijana Vasić će u reči reditelja reći: Veoma mi je zanimljiva činjenica koliko je savremenog čoveka počelo sve više da intrigira šta drugi rade „iza zatvorenih vrata”. Tome je uveliko doprinelo to što živimo u vremenu ekspanzije rijaliti programa. Upravo taj sveprisutniji voajerski momenat me je i privukao drami Dečko iz poslednje klupe, priči o malom voajeru koji u potrazi za bliskošću i pripadanjem na manipulativni način, kroz sastave koje razmenjuje sa profesorom, ulazi u tuđe živote i postaje rendgen jednog društva.

Rediteljka će granicu između scene i publike učiniti elastičnom, predstava se igra i delom u publici i delom u loži koja je tik uz scenu, podsetiće nas na naše granice, na to koliko su krute ili elastične i koliko lako, poput profesora podržavamo stvari koje donose uzbuđenje, nalazimo izgovor da ih podržimo, ali zapravo prelazimo etičke granice. Na posletku Klaudio je inteligentan, manipulativan i talentovan autsajder, takvi uz saradnju sa dobrim autoritetom neizostavno imaju šansu da promene perspektive.

Kostim (Blagovesta Vasileva), scenografija ( Mina Miladinović) i muzika (Ana Krstajić)  naglašavaju kontekst sveta ” Dečka iz poslednje klupe”, likovno je to svet koji u svakom od svojih planova sadrži dozu elegancije, estetike. Ravni svesti se ne razdvajaju  grubo,  naznačeni kroz senzualnost: Klaudijev doživljaj sveta je izražen mladošću, talentom i privlačnom drskošću, Rafin univerzum i svetonazor njegove porodice predstavljen je obiljem srednjeklasnog luksuza koji teži buržujskom idealu. Stvarnost profesora i njegove supruge diše intelektualnom atmosferom. Muzika Ane Krstajić gradi tempo izvođenja predstave i punktuiranjem naglašava događaje u predstavi. Svetlo ( Aleksandar Brustul, dekorateri Siniša Markov, Bogdan Boškov)  će naglasiti ono što vidimo na vrlo sofisticiran način. Kostim diskretno govori o godinama junaka kao i tome kako oni sebe doživljavaju.

Celukupna igra ansambla dočarava atmosferu uzbuđenja: viri se kroz tuđe ključaonice, zavode gospođe u godinama, svet je to koji ima nečeg od Apdajka i Ozona. Podsetiće vas da su iskušenja često ono zbog čega se čovek oseti živim.

Kritika predstave Dečko iz poslednje klupe deo je  projekta Kritičarski karavan  koji realizuje Udruženje pozorišnih kritičara i teatrologa Srbije, pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i informisanja.

Dečko iz poslednje klupe