Kritičarski karavan | Dragana Bošković: Ženska emancipacija u umetnosti
16363
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-16363,ajax_fade,page_not_loaded,,footer_responsive_adv,hide_top_bar_on_mobile_header,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-7.4,vc_responsive

Dragana Bošković: Ženska emancipacija u umetnosti

„Slikarke”

Hristina Mikić: Slikarke, režija: Stevan Bodroža, Narodno pozorište, Niš

Dramski tekst mlade spisateljice Hristine Mitić (rođena 1996.) „Slikarke“, o tri sudbine umetnica, koje su živela na raznim stranama i u raznim vremenima, a borile se grčevito za pravo na sopstveni izborgovori najviše o američkoj slikarki DŽordžiji O Kif (1887-1986). Druga je naša Nadežda Petrović (1873-1915), a treća je Milica (odlična Katarina Arsić), devojčica koja se bori da postane ono što želi, uprkos brizi majke za njenu nesigurnu budućnost, kao likovne umetnice.

S obzirom na iskustvo priznatog reditelja, Stevana Bodrože,koji se vrlo uspešno, više puta, bavio sudbinama umetnika i njihovim unutrašnjim i društvenim konfliktima,čudno je to, što tekst mlade autorke dospeva na scenu kao dramaturški vrlo neujednačen, tako da  Nadežda i Milica postaju samo  ukras središnjoj priči o DŽordžiji O Kif. Poslednja priča, o Nadeždi i njenom patriotizmu, odluci da životom plati svoj izbor i  da umre od tifusa u ratnoj bolnici, lečeći svoj narod, sa završnom scenom ,gde glumica (zanimljiva Jasminka Hodžić) izvikuje rodoljubive parole na predimenzioniranom drvenom dečjem konjiću, izaziva grotesknu reakciju i skreće poruku reditelja u pogrešnom,patetičnom smeru.

ŽIVOT I STVARALAŠTVO DŽordžije O Kif, poznate američke slikarke, zapamćene po slikanju cveća i pustinjskih motiva, koja je imala boemski i društveno osuđivan privatni život, uprkos vrlo lepim sredstvima, kojima su je obojile glumice Evgenija Stanković i Vesna Josipović), režiran je kao kliše scenskog prikazivanja poetskih momenata umetničke duše. Otresitost DŽordžijina i njena društvena avangardnost, opiranje važećim društvenim konvencijama, čega ima u tekstu i interpretaciji, bitno su umanjeni scenom ljubavnog odnosa slikarke i njenog galeriste i ljubavnika, među belim zavesama od tila,krajnje melodramatičnim. Potpuno prihvatljiva i dobra igra ostalih učesnika u predstavi (Vesna Josipović,Katarina Arsić,Jasminka Hodžić, vrlo dobar Aleksandar Krstić),ostala je u senci opštih mesta, najpre u tekstu, usled neiskustva autorke (više se prepričava, nego što se odigra), a onda i nedovoljno inventivnim rešenjima poetski nastrojenog reditelja(video je bio povremeno i neukusan). Malo psihološkog, mnogo spoljašnjeg, ilustrativnog, literarnog, problem je ove predstave,koja se igra na Maloj sceni, a ne koristi priliku da publika bude među akterima, nego ih posmatra akademski, sa distance.

„Slikarke“ je,uprkos dramskoj nedosegnutosti, korisna repertoarska predstava, koja ima svoje mesto u edukativnom i klasičnom repertoaru Narodnog pozorišta u Nišu.Nadamo se da će nova uprava, na čelu sa direktorom, dramaturgom Spasojem Ž. Milovanovićem, proširiti svoj repertoarski plan značajnim dramskim predstavama.

Večernje novosti

Slikarke